|
|
Tennisstjerne etter sjokkstraff: – Jeg har ikke dopet meg Tidligere Wimbledon-vinner Marketa Vondrousova sier hun aldri har benyttet doping. Mandag ble den tsjekkiske profilen utestengt fra all tennis i fire år.
Et uavhengig tribunal konkluderte med at det ikke forelå noen god og «tungtveiende begrunnelse» for at den 26 år gamle tsjekkiske spilleren nektet å avgi dopingprøve da hun ble oppsøkt av en dopingkontrollør hjemme3. desember 2025.
Vondrousova er utestengt fra all tennisaktivitet til 21. juni 2030.
– Jeg har aldri dopet meg. Jeg har aldri hatt en positiv test. Gjennom hele karrieren har jeg gjennomgått utallige dopingkontroller og har alltid gått ut på banen med god samvittighet, skriver Wimbledon-mesteren fra 2023 på Instagram.
Ifølge Tennisens integritetsenhet (Itia) hevdet Vondrousova under høringen at stress og dårlig psykisk helse påvirket beslutningen hennes, i tillegg til bekymringer for egen sikkerhet. Tribunalet fant ikke dette som en tilstrekkelig begrunnelse.
Karen Moorhouse, leder for ITIA, understreker at uanmeldt testing er avgjørende for integriteten i idretten.
– Testing uten forvarsel er et viktig verktøy for å beskytte den rene idretten, sier hun.
(©NTB) |
Publisert: 08:06 23-06-2026 Kilde: NRK
Les hele saken hos |
|
|
Artikkelen tilhører kategorien: Artikkelen ble indeksert den 23-06-2026 klokken 10:16. Artikkelens direkte url er: https://www.nrk.no/sport/tennisstjerne-etter-sjokkstraff_-_-jeg-har-ikke-dopet-meg-1.17932333 Artikkelen har til nå hatt 4 visninger og 1 klikk.
|
|
|